Vores telefonbog er nu tilgængelig i webapp form. Ønsker du at prøve den?

Nej tak Ja tak

x
Guides

Tålmodighed giver succes på det tyske marked

Opskriften på succes i Tyskland er tålmodighed. Det kræver nemlig tid at sætte sig ind i regler og vinde kundernes tillid. Men når forarbejdet er gjort, kan succesen blive stor, lyder det fra Dansk Byggeri.

Tyskerne higer efter boliger, og udbuddet har svært ved at følge med efterspørgslen. Byggeriet i Tyskland er et marked med potentiale, men de danske virksomheder er tilbageholdende med at kaste sig ud i det, er erfaringerne fra Anita Kurowska Larsen fra Dansk Byggeris Internationale afdeling. Hun oplever, at få henvender sig med planer om at udvide til Tyskland.

Anita Kurowska Larsen kalder det spøgelserne fra 90-erne. Dengang efter den tyske genforening, hvor der var stort potentiale, og mange bygninger skulle opføres. Dengang hvor virksomhederne ikke havde tålmodighed eller kulturel forståelse. Hvor det bare blev gjort, "som vi plejer", og i sidste ende endte med at koste virksomheder mange penge.

- Der er noget efterslæb fra dengang, som får nogle virksomheder til at tænke: "Tyskland, det er svært", konstaterer Anita Kurowska Larsen.


Hellere dig end dig

Men faktisk er opskriften på tysk succes ganske simpel. Omend det kræver en hel masse tid. Det handler nemlig om tålmodighed.

- Virksomhederne skal investere tid på markedet, siger Anita Kurowska Larsen.

Der er nemlig administrative byrder og byggetekniske forhold, som der skal styr på. Og når man bevæger sig ind i et land som Tyskland, er der regler for hvert forbundsland og hver enkel kommune gældende for for eksempel larm.

Og så er der selvfølgelig den kulturelle forståelse. Ydmygheden, fortæller Anita Kurowska Larsen.

- Man kan ikke bare forvente, at man kan komme hen til en kunde, og så er man dus og inde i varmen.

Vigtigst er dog virksomhedens eget produkt eller ydelse. Det skal falde i tyskernes smag, og så skal det være godt nok til, at kunden vil vælge det over en tysk leverandør. Det handler i høj grad også om målrettet specialisering.


Find artiklen fra Flensborg Avis og læs om DS Stålprofils succes på det tyske marked her